Strengthening The Quality of Human Resources (HR) In Improving The Quality of Islamic Education in Madrasah
DOI:
https://doi.org/10.30762/didaktika.v9i1.3164Abstract
his paper aims to strengthen human resources (HR) which is of course very important in improving the quality of Islamic education. In this era of global competition, the trend of education is experiencing a shift in orientation that places human development as a whole through education and training of various types, levels, characteristics and forms. The education of Indonesian people as a whole is idealized to be the culmination point of achieving the national education which has so far been the dream of the Indonesian people. The idolized personal figure has not yet been produced, so educational institutions are used as alternative expectations, as the main instrument of the humanitarian and humanitarian process, namely respecting and giving freedom of opinion and expression. Such appreciation is a seed that begins to grow, and as a process freedom is constantly being fought for. The pattern of educational leadership in increasing human resources must be pursued through Islamic education that can be developed through transformational and charismatic leadership in madrasas supported by institutional strength, business networks and bureaucratic networks.
Downloads
References
nggan Suhandana, Pendidikan Nasional Sebagai Instrumen Pengembangan SDM, Bandung: Mizan, 1997.
A.S. Munandar, Pengembangan Sumber Daya Manusia dalam Rangka Pembangunan Nasional, Jakarta: Djaya Pirusa, 1981.
Abuddin Nata, Filsafat Pendidikan Islam, Jakarta: Logos Wacana Ilmu, 1997.
Abuddin Nata, Akhlak Tasawuf, Jakarta: RajaGrafindo Persada, 1996.
Ali Abdul Halim Mahmud, Islam dan Pembinaan Kepribadian, Jakarta: Akademika Pressindo, 1995.
Ahmad D. Marimba, Pengantar Filsafat Pendidikan Islam, Bandung: Al Ma.arif, 1989
Ahmad Sanusi, Pendidikan Alternatif, Bandung: Grafindo Media Pratama, 1998
Asnawan, Enhancement Integrated Quality Management in Islamic Education Institutions (Peningkatan Manajemen Mutu Terpadu di Lembaga Pendidikan Islam ), Vol. 1, No. 1, January 2021, View of Enhancement Integrated Quality Management in Islamic Education Institutions (attractivejournal.com)
A. Malik Fadjar, Reorientasi Pendidikan Islam, Jakarta: Fajar Dunia, 1999.
Buchori Zainun, Manajemen Sumber Daya Manusia, Jakarta: Gunung Agung, 1993
Barmawie Umary, Materi Akhlak, Solo: Ramadhani, 1989.
Cut Zahri Harun, Peningkatan Kualitas Sumber Daya Manusia Melalui Pendidikan Merupakan Kunci Keberhasilan Suatu Lembaga di Era Globalisasi dan Otonomi Daerah., dalam Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, Balitbang Diknas, No. 041, Tahun Ke-9, Maret 2003
Depdikbud, Kamus Besar Bahasa Indonesia, Jakarta: Balai Pustaka, 1999
Departemen Agama RI, Al-Qur.an dan Tafsirnya, Jilid I, 1983/1984.
H.A.R., Tilaar, Membenahi Pendidikan Nasional, Jakarta: PT Rineka Cipta, 2002
Hasan Langgulung, Manusia dan Pendidikan; Suatu Analisa Psikologi dan Pendidikan, Jakarta: Pustaka al-Husna, 1995.
Harun Nasution, Falsafah dan Mistisisme dalam Islam, Jakarta:Bulan Bintang,1995.
Hasan Langgulung, Pendidikan dan Peradaban Islam, Jakarta: Pustaka Al Husna, 1985.
Ibn Manzur, Lisan al-Arab, Mesir: Daar al-Mishriyyah, 1968.
Jalaluddin, Filsafat Pendidikan Islam, Jakarta: RajaGrafindo Persada, 1996
Muzayyin Arifin, Ilmu Pendidikan Islam, Jakarta: Bumi Aksara, 1993.
Muhammad Syamsudin, Manusia dalam Pandangan KH. A. Azhar Basyir, Yogyakarta: Titian Ilahi Press, 1997.
Muhaimin dan Abdul Mujib, Pemikiran Pendidikan Islam; Kajian Filosofis dan Kerangka Dasar Operasionalisasinya, Bandung: Tri Genda Karya, 1993.
M. Quraish Shihab, Wawasan al-Quran, Bandung: Mizan, 1996.
M. Dawam Rahardjo, Ensiklopedi Alquran, Jakarta: Paramadina, 1996.
Suprihatin Gunaharja, Pengembangan Sumber Daya Keluarga, Jakarta: BPK Gunung Mulia, 1993.
Mastuhu, Menuju Sistem Pendidikan yang Lebih Baik Menyongsong Era Baru Pasca Orba, Makalah: disampaikan pada Diskusi Panel HMJ-KI IAIN Jakarta, 13/12/98)
Syahrin Harahap, Islam Dinamis; Menegakkan Nilai-nilai Ajaran al-Qur.an dalam Kehidupan Modern di Indonesia, Yogyakarta: Tiara Wacana, 1997.
Nanang Fattah, Ekonomi dan Pembiayaan Pendidikan, Bandung: Remaja Rosda Karya, 2000.
Soekidjo Notoatmodjo, Pengembangan Sumber Daya Manusia, Jakarta: Rineka Cipta, 1998.
Syahminan Zaini dan Ananto Kusuma Seta, Wawasan al-Qur.an tentang Pembangunan Manusia Seutuhnya, Jakarta: Kalam Mulia, 1996.
Syahid Muamar Pulungan, Manusia dalam al-Qur.an, Surabaya: Bina Ilmu,1984
Syahminan Zaini, Penyakit Rohani Pengobatannya, Jakarta: Kalam Mulia, 1996
Tim Dosen IKIP Malang, Pengantar Dasar-dasar Pendidikan, Surabaya: Usaha Nasional,1988.
Wakhudin, Tarmizi Taher; Jembatan Umat, Ulama dan Umara, Bandung: Granesia, 1998.
Yusuf Suit, Sikap Mental dalam Manajemen SDM, Jakarta: Ghalia Indonesia, 1996.
Yusuf Qardhawi, Berinteraksi dengan Al-Qur.an, Jakarta: Gema Insani Press, 1999.
Zakiah Daradjat, Ilmu Pendidikan Islam, Jakarta: Bumi Aksara, 1996.
Zakiah Daradjat, Pendidikan Islam dalam Keluarga dan Sekolah, Jakarta: Ruhama, 1995.
Zainal Arifin, Nuansa Teosentris Humanistik Pendidikan Islam; Signifikansi Pemikiran Hasan Langgulung dalam Konstalasi Reformasi Pendidikan Islam, STAIN Cirebon: Lektur-Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam), Seri VIII/Th. Ke-5/98.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 DIDAKTIKA Religia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.